2011. augusztus 31., szerda

Mi a csuda kerül a fejlesztési tervbe?



Volt egyszer, hol nem volt, egyszer volt egy képzés-fejlesztési terv. Amit sokan összekevertek a képzési tervvel. Ahogy az szokott lenni, egyikük, ebben a történetben a képzési terv gyorsan és fájdalommentesen elhalálozott, nincs már többé. Eszedbe ne jusson képzési tervet csinálni akkreditációra. Azaz eszedbe juthat és csinálhatsz is, pirospontot nem kapsz a többletmunkáért, mert a jogszabályokból 2009. október 1-én eltűnt a képzési terv, se híre, se hamva nem maradt.

Hogy szavamat ne feledjem a sok lábjegyzet közt, itt maradt nekünk, intézményakkreditációra vidáman felkészülőknek a fejlesztési terv, amelyet pár szakértő még most is leánykori nevén, képzés-fejlesztési tervnek hív. Végül is teljesen mindegy, hogy hívod, a lényeg az, hogy az akkreditációs biblia jogszabály (hivatalos nevén: 24/2004. (VI.22.) FMM rendelet) szerint akkreditációt kérelmezőnek, vagy intézményakkreditált cégnek kell, hogy legyen önértékelésen alapuló fejlesztési terve.

Nesze semmi, fogd meg jól. A jogszabály nem írja le, hogy mit kell tartalmaznia a fejlesztési tervnek, tehát gyakorlatilag bármit beleírhatsz, csak az a lényeg, hogy az önértékelésen alapuljon.
Egyszer egy szakértő kollégával, egy hosszú helyszíni szemle és egy katasztrofálisan bedugult M1-es autópályán az autóban kínunkban már azon viccelődtünk, hogy ilyen alapon a fejlesztési terv lehet egy üres papír is, ha az önértékelésben azt hozom ki, hogy olyan, de olyan frankó a cég, hogy itt már nincs is szükség fejlesztésre. Jogilag simán védhető. Csak halkan mondom, azért ne próbáld ki. :)

A fejlesztési tervnél tehát az a lényeg, hogy az önértékelésen alapuljon. Ha az önértékelésben pl. azt vetetted papírra, hogy több továbbképzésre lenne szüksége az oktatóknak, akkor a fejlesztési tervben simán írhatod, hogy tervezzük az oktatók  továbbképzését, pl. konferenciákon való részvétellel.

Egy a lényeg: a jogszabály (24/2004. (VI.22.) FMM rendelet) csak azt a támpontot adja a fejlesztési terv tartalmára nézve, hogy az önértékelésen alapuljon, ezen túl szabadkezet kapsz a fomájára és tartalmára nézve.


Pásztor Eszter
Országos Felnőttképzési
Szakértő és Tanácsadó