2013. április 24., szerda

"Drámaian elmaradott a felnőttképzés rendszere"?




Április elején elkezdtem egy viselkedés közgazdaságtan (behavioral economics) online felnőttképző kurzust. A Duke egyetem (USA) egész világon elismert viselkedés közgazdaságtan professzora, Dan Ariely tartja a képzést.
Előadásokat hallgatok a téma egyik legelismertebb szaktekintélyétől olyan témákban, mint pl. a pénzhez való viszony, a munka, a csalás (igen, jól olvastad, csalás, nem család), a motiváció, az önkontroll. Hihetetlenül izgalmas.

Szerinted kitöltettek velem felnőttképzési szerződést? A "jelenléti ívet" alá kell írnom? Persze, hogy nem. Itt tényleg a tanfolyam, a tudás átadása a lényeg, nem a papírhegyek gyártása a képzésről. Én is a tudásért, az ismeretekért csinálom.
Itthon felnőttképzés keretében akkor is végig kell zongoráznod mind a tucatnyi különböző papírt egy képzéssel, ha az a képzés ingyenes. Jó, ha tudod.

A felnőttképzésnek valóban több papírra, több dokumentálásra, több ellenőrzésre van szüksége ahhoz, hogy korszerű és friss legyen? Tényleg a gigantikus mennyiségű papírmunkától és a megfelelő papíron a megfelelő helyre bebiggyesztett információs morzsáktól lesz egy felnőttképző kurzus minőségi és 21. századi? 

Januárban megjelent a Figyelőben a felnőttképzésről egy cikk, amelyben én is nyilatkoztam.
A cikk szerzője, Willin-Tóth Kornélia tollából jelent meg hétfőn egy cikk. Az oktatás és a foglalkoztatottság kapcsolatáról. Ebben a cikkben megszólal Pogátsa Zoltán közgazdász, a Nyugat-magyarországi Egyetem (NYME) docense, és ezt is megemlíti: "drámaian elmaradott a felnőttképzés rendszere."

A felzárkózáshoz, a modern, aktuális kurzusok indításához nem hiszem, hogy a hegynyi méretű papírmunka vezet. Az élethosszig tartó tanulás, a lifelong learning, azaz a felnőttképzés az információs kor, a 21. század egyik alappillére. Valóban az erdők kiirtását eredményező papírmunka vezet a 21. századi felnőttképzéshez?
A 21. századhoz a friss, korszerű ismereteket korszerű módon átadó lifelong learning képzések is hozzátartoznak. Hogyan és mennyiben járul ehhez hozzá az új felnőttképzési törvény? Ezt is boncolgatom a következő, május 8-án megjelenő Informátorban.



Pásztor Eszter
Országos Felnőttképzési Szakértő
A legújabb Informátor megjelenése: 2013. május 8.
Ízelítő: az elkövetkező változások a felnőttképzésben, az akkreditációban hogyan érintik majd a cégedet