2011. július 19., kedd

Az előzetes tudásfelmérés haszna


Pro: 
"Ennek végre van értelme!"
"Persze, csináljuk, enélkül nem is tudnánk csoportokat összehozni."

Contra:
"Ez baromság!"
"Miért, egy 10 órás képzéshez, amire csak az jön el, akinek szüksége van rá???"


Ezek és ezeknek a mondatoknak a variációi szoktak lenni a képzők reakciói az előzetes tudásfelméréssel kapcsolatban.  Normál felnőttképzés, akkreditáció, bárhogyan is oktatsz felnőtteket, az előzetes tudásfelmérés kötelező. Az a lényeg az előzetes tudásfelmérésnél, hogy Neked, mint képzőnek a felnőttképzési törvény szerint kötelező ezt nyújtanod, a képzésre jelentkezőnek meg nem kötelező ezen részt venni. Tehát a jelentkező kérheti, ha akarja, előzetes tudása beszámítását a képzésbe, Neked, mint képzőnek ezt kötelező figyelembe venned. 

Ha akkreditált intézményként akarsz működni, akkor az előzetes tudásfelmérést (és még egy felnőttképzési szolgáltatást, amit szoktam javasolni: képzési tanácsadás) kötelező nyújtanod ÉÉÉÉS ezt még dokumentálnod is kell, magyarul, kell rendelkezned egy olyan űrlappal, ahol nyomon követhető, melyik jelentkező / résztvevő milyen felnőttképzési szolgáltatást (az előzetes tudásfelmérés, vagy a másik), mikor vett igénybe. 

Sokan kérdezik tőlem, hogy hogyan csinálják az előzetes tudásfelmérést. 
Nos, a felnőttképzési jogszabályok teljesen a képzőre bízzák, ezt hogyan teszi. Érdemes átgondolnod, milyen a képzés, mi a célja, hány órás, milyen ismeretekkel lesznek gazdagabbak. Emellett érdemes átgondolnod, hogyan is működtök, lakossági (külsős jelentkezőknek szervezett csoportok), vagy céges megrendelések vannak, hogyan tudjátok a leghatékonyabban működtetni az előzetes tudásfelmérés rendszerét. 

Az előzetes tudásfelmérésre adok példákat is. Mehet pl. írásban. Az írásban lehet e-mailen, vagy online felületen keresztül is, nem kötelező személyesen ott lennie a feleknek. 
Mehet szóban, személyesen, vagy mehet telefonon, vagy skype-on is. Ezek csak példák, a lényeg, hogy az előzetes tudásfelmérés a képzés jellegéhez kötődjön és hatékonyan, jól tudd csinálni. A jelentkezőknek sem, és Neked se legyen egy plusz teher, hanem inkább lehetőség. 

A jelentkezőnek azért jó, hogy jobban megismerheti a cégedet, és jobban ki tudja választani, melyik képzés az, ami neki való. Tehát több lesz az elégedett ügyfeled, több lesz a megrendelésed, több lesz a bevételed.
Neked szintén azért jó, mert jobban megismerheted a jelentkezőt, és ki tudod szűrni, kiket fogadsz be a képzésbe. Neked is az a legjobb, ha olyan résztvevőket képzel, akik a képzésbe valók, akik elégedettek, akik viszik a jó híredet. Jól megválasztott ügyfelek = jó hír = több bevétel.

Erre is alkalmas az előzetes tudásfelmérés, érdemes így is gondolkozni róla.

Pásztor Eszter
Országos Felnőttképzési 
Szakértő és Tanácsadó