2011. április 19., kedd

A képzési program haszna



Először is kergessük el a felhőket, hogy mi is az a képzési program. 10 évvel a felnőttképzési törvény születése utána (te jó ég, 10 év!!!) jótékony homály borítja azt, mire jó ez a sokat emlegetett képzési program. 

Az első kavarás, ami a képzési programmal kapcsolatos, a képzési terv. Régen kellett képzési terv (2009. október 1-től hatályát vesztette), amely gyakorlatilag arról szólt (ahogy az előző bejegyzésemben írtam), hogy év végén megtervezted jósda-szerű pontossággal, hogy a következő évben kb. hány képzés fog elindulni. 

A képzési program pedig gyakorlatilag egy iránytű, hogy egy tanfolyamon mit, mikor, hogyan, hány órában, hány emberrel és milyen tananyagból kell oktatnia az oktatónak. Azaz, mielőtt nyilvántartásba vetetnéd a képzést a munkaügyi központnál (ugye, ez az alap), átgondolod, milyen ismereteket, képességeket akarsz átadni a résztvevőknek, mivel legyenek gazdagabbak a képzés végén. Aztán átgondolod, hány embert akarsz képezni egy csoportban, hány órában, lesznek-e modulok és hány, milyen tananyagot használnak, mi lesz a tartalom. A személyi és tárgyi feltételekről már nem is beszélve, tehát hogy ki fogja oktatni a képzést, milyen min. elvárásokat támasztasz az oktató felé és a teremmel, vagy a helyszínnel kapcsolatban is, hol lesz a képzés.

És ezt papírra veted, a 2001. évi CI. felnőttképzési törvény 16. §-nak vigyázó szemei alatt. Magyarul a 16. § -ban foglaltak kötelező érvényűek. 

Miért jó Neked, mint képző központ, vagy cég vezetőjének a képzési program? 

1. Az óraszám alapján pénzügyileg tudsz tervezni.
2. Tudod, mi fog történni az órákon, a tanárok ellenőrzése átlátható lesz.
3. A tanárok felé követelményeket tudsz támasztani, a hatékonyságot növelve ezzel.

Amit még nagyon hasznosnak találok: a képzési program alapján egy tematika-szerű sorvezető,t készíteni, slágvortokban, hogy az egyes órákon minek kell történnie. Ezt a sorvezetőt a haladási napló mi-történt-az-órán rovatába előre beírod, és a haladási naplót így mindig kinyomtatod,  a tanár kezébe nyomod, a tanár csak a hiányzókat viszi fel a naplóba, na meg aláírja, hogy megtartotta az órát. 
Mindenképpen átláthatóbbá válik így az oktatási tevékenység, elérhető és mérhető a pénzügyi és a szakmai hatékonyság, az ellenőrzés átlátható, a hatékonyság nyomon követhető, netántán fejleszthető lesz.